„Hej mamo, to mój nowy numer, zapisz go”. Policjanci ostrzegają – nie daj się na to nabrać!
Wiadomość o takiej treści wyświetliła się w telefonie 72-latki z Lubina. Oszustka, podająca się za córkę kobiety, w dalszej korespondencji poinformowała seniorkę, że poprzedni telefon jej się zepsuł i teraz ma nowy. Następnie wysłała numer konta i poprosiła pokrzywdzoną o pilne przelanie pieniędzy za zaległy rachunek. Na szczęście, z uwagi na splot różnych zdarzeń, 72-latka nie straciła oszczędności i o sprawie powiadomiła policjantów. Przypominamy!!! Jeżeli ktoś prosi nas o przekazanie pieniędzy, w jakikolwiek sposób, zadzwońmy samodzielnie do członka rodziny, bądź kogoś znajomego, bo bardzo prawdopodobne, że właśnie skontaktował się z Tobą przestępca, który chce wyłudzić Twoje oszczędności.
Oszuści nie odpuszczają i cały czas próbują wyciągnąć pieniądze różnymi metodami. Wczoraj przestępcy chcieli wyłudzić 1500 złotych od mieszkanki Lubina. 72-latka dostała na swój telefon wiadomość tekstową o treści „Hej mamo, to mój nowy numer, zapisz go”. Następnie osoba podająca się za jej córkę, poinformowała seniorkę, że jej poprzedni telefon się popsuł i poprosiła o kontynuację rozmowy przez komunikator WhatsApp. W dalszej korespondencji fałszywa córka poprosiła o zapłatę rachunku w kwocie 1500 złotych, przesyłając jednocześnie numer konta.
Lubinianka poszła na pocztę, chcąc przelać pieniądze na podany rachunek bankowy. Na szczęście nie miała takiej kwoty na swoim koncie i w rezultacie nie doszło do utraty środków pieniężnych. 72-latka zadzwoniła do swojej córki, na jej właściwy numer, chcąc poinformować, że nie ma tyle pieniędzy na koncie. Wówczas wyszło na jaw, że starsza pani padła ofiarą oszustwa.
Tym razem oszustom nie udało się osiągnąć zamierzonego celu, ale cały czas próbują, różnymi metodami, wyciągnąć od ludzi ich oszczędności. Aby uniknąć kradzieży pieniędzy, należy uświadamiać najbliższych o metodach działania przestępców. Informować, że oszuści działają pod presją czasu, informują o chorobach członków rodzin, podają się za pracowników różnych instytucji w tym za policjantów, prokuratorów, lekarzy, pracowników banku itp.
Co zrobić, żeby nie dać się oszukać?
Pamiętajmy, że tylko nasza odpowiedzialna i racjonalna postawa może być najskuteczniejszą metodą na uniknięcie oszustwa. Aby nie stać się ofiarą przestępczego i niegodziwego procederu stosujmy zawsze zasadę ograniczonego zaufania i nie wierzmy bezkrytycznie w to, co ktoś nam mówi przez telefon.
Pracownicy organów państwowych i samorządowych nigdy nie proszą nikogo o przekazanie pieniędzy przez telefon.
We wszystkich przypadkach, gdy pojawią się jakiekolwiek wątpliwości co do intencji rozmówców, zakończmy połączenie i zadzwońmy na numer alarmowy policji.
asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
Telefon: 601 974 322