Uwierzyła, że dzwoni do niej pracownik banku – straciła 59 tysięcy złotych
Policjanci Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą przestrzegają przed oszustami, którzy podają się za pracowników banków i pod legendą włamania na konto bankowe, okradają nas z oszczędności. Apelujemy, aby nie podawać żadnych danych dotyczących naszego konta bankowego, numeru kart debetowych czy kredytowych, numerów PIN i haseł. Nie instalujmy żadnych programów, które zleca nam obca osoba przez telefon. Nie wierz we wszystko co Ci mówi osoba po drugiej stronie słuchawki. To może być oszust.
Do Komendy Powiatowej Policji w Lubinie zgłosiła się 49-letnia kobieta, która zawiadomiła, że została oszukana przez nieznaną jej osobę, podającą się za pracownika banku.
Dzwoniący poinformował 49-latkę, że ktoś usiłował włamać się na jej rachunek bankowy i zaciągnąć kredyt. Oszust przekonywał lubiniankę, że prawdopodobnie doszło do przecieku jej danych osobowych przez pracownika banku i jej pieniądze są zagrożone. Rozmowa odbywała się na przemian z mężczyzną i z kobietą. Była tak prowadzona, aby pokrzywdzona nie zorientowała się, że rozmawia z przestępcami.
49-latka posłuchała oszustów i poszła do swojego banku, skąd wyciągnęła najpierw 50 tysięcy złotych, a po kolejnym telefonie 9 tysięcy złotych. Kobieta następnie wpłaciła te pieniądze korzystając z wpłatomatu. W ten sposób straciła swoje oszczędności.
Oszuści podszywający się pod pracowników banku zbierają żniwa. Pokrzywdzeni, dzięki tej metodzie, zostają pozbawieni czasem oszczędności całego życia. Złodzieje są bardzo wiarygodni, przez co czujność nawet ostrożnej na co dzień osoby, może zostać wyłączona.
Jeżeli usłyszysz w słuchawce telefonu, że ktoś próbował włamać się na Twoje konto bankowe, albo że Twoje oszczędności są zagrożone, rozłącz się i samodzielnie wybierz numer telefonu do swojego banku lub zgłoś się w placówce osobiście.
Ostrzegamy przed oszustami wymuszającymi instalację aplikacji tzw. zdalnego pulpitu. Jeżeli zainstalujemy taką aplikację, wówczas przestępca widzi wszystko, co robimy na smartfonie, czy komputerze. Otrzymuje on także pełną kontrolę nad naszym kontem bankowym. Kradzione są dostępne tam środki finansowe, mogą również z naszego konta zostać zaciągnięte kredyty.
Po pobraniu aplikacji oszust przejmuje zdalnie kontrole nad naszym smartfonem. Wówczas zalogowanie się do naszego konta bankowego nie sprawia mu już żadnego kłopotu. Poza kradzieżą wszystkich naszych oszczędności, złodziej może ponadto zaciągać kredyty w naszym imieniu. Policjanci ostrzegają, aby nie pobierać na swój telefon żadnych aplikacji na czyjeś polecenie. Nie należy otwierać także żadnych nieznanych linków otrzymanych w wiadomościach.
asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
Telefon: 601 974 322