Seniorze, obejrzyj ten spot i nie daj się oszukać. Bądź sprytniejszy od przestępców.
Wielkimi krokami zbliżają się Święta. To czas spotkań w rodzinnym gronie. To może być również bardzo dobra okazja, do przekazania naszym babciom i dziadkom informacji na temat działania oszustów, którzy nie próżnują i próbują okraść osoby starsze z całych ich oszczędności. Lubińscy funkcjonariusze, aby pomóc zrozumieć mechanizm działania bezdusznych przestępców, stworzyli spot profilaktyczny, obrazujący sposoby działania sprawców. Opisana w spocie historia jest prawdziwa i zdarzyła się jednej z mieszkanek Lubina.
O tym, że przestępcy nie mają skrupułów i nie zastanawiają się nad tym, jaką tragedię sprowadzają na osobę, od której wyłudzają oszczędności życia, przekonało się niestety zbyt wiele osób. Seniorzy odmawiają sobie wiele przyjemności, niejednokrotnie planując odłożenie większej sumy "na wszelki wypadek". Po jednym telefonie od oszusta, gromadzone latami, przy wielu wyrzeczeniach pieniądze, trafiają w ręce przestępców, a ich ofiary, najczęściej seniorzy, dowiadują się, że historia opowiedziana przez telefon, jest zmyślona.
Aby do takich zdarzeń nie dochodziło, całej najbliższej rodzinie, powinno zależeć na wzmocnieniu świadomości seniorów, ażeby była na tyle mocna, aby nie dać się technikom psychomanipulacji, jakie stosują bezwzględni przestępcy, czający się na oszczędności starszych osób, a niejednokrotnie jeszcze doprowadzający je do zaciągnięcia na siebie dodatkowego kredytu, z tytułu którego, pieniądze lądują w ich rękach, wręcz przekazywane osobiście przez oszukanych.
Opisywany proceder różni się od pospolitej przestępczości tym, iż sami mamy 100 - procentowy wpływ na to, czy staniemy się ofiarą wyłudzenia. Wielokrotnie zdarza się, że przesłuchiwani w charakterze osoby pokrzywdzonej seniorzy zeznają, iż wiedzieli z różnych programów prewencyjnych Policji o przestępczych praktykach oszustów działających metodą na tzw. "wnuczka", "policjanta", "funkcjonariusza CBŚP" czy "CBA", ale nie skojarzyli z chwilą odebrania telefonu od przestępcy, że taka sytuacja może dotknąć ich osobiście.
Ważnym w tym miejscu wydaje się zwrócenie jeszcze raz uwagi najbliższego otoczenia osób starszych na budowanie i odświeżanie wciąż wiedzy seniorów na temat praktyk przestępców. Zwróćmy, jako rodzina, uwagę naszych dziadków i babć na tą najważniejszą kwestię, z której wynika, że ilekroć ktoś w słuchawce mówi o tym, że OSZCZĘDNOŚCI TRZEBA PRZEKAZAĆ na bezpieczne konto, bądź osobie która się po nie pojawi, albo pozostawić w wyznaczonym miejscu, to powinna się im zapalić przysłowiowa "czerwona lampka". Policja bowiem, ani inne służby, nigdy nie nakażą wykonania takiej czynności komukolwiek, w imię jakiejkolwiek akcji.
Zwróćmy uwagę seniorów na to, że wielokrotnie przestępcy, aby wprowadzić w nich błędne przekonanie o tym, że dzwonią z policji, każą BEZ ROZŁĄCZANIA SIĘ, WYBRAĆ NUMER ALARMOWY 112 LUB 997. Wtedy słuchawka przekazywana jest innemu przestępcy, który udaje, że jest dyżurnym policji. Senior musi wiedzieć, że nikt nie może nakazać mu działania pod presją, działania pochopnego i bez możliwości skontaktowania się z najbliższymi.
W momencie podejrzanego telefonu, powinien zadziałać sprawny mechanizm obronny - o jego kondycję musi natomiast zadbać najbliższa rodzina i otoczenie.
Lubińscy policjanci stworzyli spot na podstawie prawdziwej historii, która wydarzyła się na terenie ich powiatu, aby zobrazować w jaki sposób działają sprawcy. Warto obejrzeć ten film i zwrócić uwagę na autentyczne elementy technik psychomanipulacji, jakie stosują przestępcy.
Ponadto aby być na bieżąco obejrzyj nasz program SENIOR ONLINE którego najbliższy odcinek wyemitowany zostanie już 7 listopada br. o godz. 9:00 na naszym kanale TouTube pod linkiem : https://www.youtube.com/watch?v=-237Us3Fup4
tam też znaleźć można nasze poprzednie odcinki, w których staramy się udzielić porad jak nie dać się nabrać oszustom.
asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
tel. 601 974 322