Bieżące informacje

MASZ PROBLEM NIE WYMAGAJĄCY NATYCHMIASTOWEJ REAKCJI SŁUŻB? SKONTAKTUJ SIĘ ZE SWOIM DZIELNICOWYM.

Data publikacji 09.11.2020

Dzielnicowi to policjanci utrzymujący bezpośredni kontakt ze społecznościami lokalnymi swoich rejonów, rozpoznający ich potrzeby i oczekiwania w zakresie szeroko pojmowanego bezpieczeństwa, zarówno indywidualnego, jak i publicznego. Dzielnicowi diagnozują wspólnie z mieszkańcami lokalne problemy, ustalają ich przyczyny i pomagają w poszukiwaniu skutecznych sposobów ich rozwiązania.

Inicjując i organizując niezbędne działania, angażują do tego zarówno instytucje publiczne, w tym samorządowe, placówki oświatowe, organizacje pozarządowe, jak i społeczności lokalne.

Dzielnicowi to policjanci, do których można zwrócić się o pomoc w granicach kompetencji Policji lub przekazać informacje dotyczące bezpieczeństwa.

Spektrum zadań dzielnicowych jest bardzo szerokie, dla przykładu można wymienić:

  • prowadzenie rozpoznania przydzielonego mu rejonu pod względem osobowym, terenowym, zjawisk i zdarzeń mających wpływ na stan bezpieczeństwa i porządku publicznego;

  • realizowanie zadań z zakresu profilaktyki społecznej;

  • realizowanie zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie;

  • rozwiązywanie konfliktów sąsiedzkich w zakresie pozostającym we właściwości Policji;

  • dokonywanie wywiadów i ustaleń na rzecz podmiotów uprawnionych;

  • realizowanie zadań z zakresu ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń;

  • kontrolowanie przestrzegania prawa powszechnie obowiązującego oraz przepisów prawa miejscowego.

Każdy dzielnicowy posiada „swój rejon służbowy”. W powiecie lubińskim wyodrębniono 21 rejonów służbowych dzielnicowych.

Z całą pewnością zamieszkujecie Państwo w jednym z takich rejonów. Warto przypomnieć, że dzielnicowi odpowiedzialni są nie tylko za kontakty w miejscu państwa zamieszkania, ale również pracy, nauki czy wypoczynku, a więc za całokształt działań w zakresie bezpieczeństwa w swoim rejonie służbowym.

Dzielnicowi nie wyróżniają się spośród innych policjantów, ani umundurowaniem, ani wyposażeniem czy też uzbrojeniem. Podobnie posiadają pełne kompetencje przysługujące każdemu policjantowi. Jednak z racji wykonywanych zadań dzielnicowi są policjantami posiadającymi odpowiednią wiedzę i doświadczenie zawodowe. Aby zostać dzielnicowym policjant musi posiadać minimum 3 lata stażu służby. Dzielnicowi przechodzą specjalistyczne kursy, które poszerzają ich umiejętności m.in. w zakresie komunikacji społecznej
i interpersonalnej, profilaktyki społecznej, rozwiązywania sporów czy też problematyki uzależnień.

Od 2017 r. w wyniku realizacji programu „Dzielnicowy bliżej nas”, w ramach awansu poziomego, dzielnicowi wyróżniający się poziomem realizowanych zadań mogą zajmować stanowiska starszych dzielnicowych.

Dzielnicowi swoją służbę, która nazwana jest obchodem, pełnią głównie w ramach swojego rejonu służbowego. Służbę pełnić mogą również wspólnie z dzielnicowym z sąsiadującego rejonu służbowego.

Dzielnicowi są policjantami pierwszego kontaktu w związku z czym dla Państwa wygody zostali wyposażeni w niezbędne narzędzia komunikacji. Każdy dzielnicowy został wyposażony w służbowy telefon komórkowy, którego numer został „przypisany do rejonu służbowego”, co oznacza, iż nawet w przypadku zmiany personalnej na stanowisku dzielnicowego znany Państwu numer nie ulega zmianie. Podobnie każdy dzielnicowy ma zapewniony dostęp do poczty elektronicznej. Analogicznie jak numer służbowego telefonu komórkowego adres mailowy jest przypisany do rejonu służbowego i nie ulega zmianie.

Dane kontaktowe swojego dzielnicowego mogą Państwo odnaleźć w zakładce Kontakt >Twój Dzielnicowy.

Dzielnicowi nie pełnią służby całodobowo. W sytuacjach nagłych lub zagrażających bezpośrednio życiu i zdrowiu należy korzystać z numerów alarmowych 112 lub 997

Dla Państwa wygody w ramach programu „Dzielnicowy bliżej nas” opracowano i wdrożono do powszechnego użytku aplikację „Moja Komenda”. Jest to aplikacja bezpłatna opracowana na urządzenia mobilne bazujące na systemach operacyjnych Android oraz iOS.

Aplikacja, po jej zainstalowaniu, może pracować w trybie off-line, jednak jej pełne funkcjonalności są widoczne przy zapewnieniu dostępu do sieci Internet.

Baza danych zawiera informacje o wszystkich obiektach policyjnych dostępnych dla interesantów, a także dane kontaktowe wszystkich dzielnicowych z terenu kraju.

Jest to narzędzie, które zapewnia Państwu szybki dostęp do informacji o adresach i numerach telefonów obiektów policyjnych oraz kontakt ze wszystkimi dzielnicowymi na terenie kraju.

Aplikacja została przygotowana z myślą o osobach, które kontaktują się z Policją w sytuacjach innych, niż te bezpośrednio zagrażające życiu lub zdrowiu.

Przypominamy, że w nagłych przypadkach należy korzystać z numerów alarmowych 112 lub 997.

Aplikacja została wyposażona w dwa tryby wyszukiwania informacji o jednostkach Policji, jak i dzielnicowych.

Po włączeniu usług lokalizacyjnych w telefonie aplikacja sama odnajdzie najbliższy policyjny obiekt, wskaże trasę dojścia lub dojazdu.

„Moja Komenda” umożliwia również wyszukanie po nazwie jednostki, ulicy lub kodzie pocztowym oraz podgląd siedziby jednostki w trybie „Street view”.

Dane nawigacyjne oraz „Street view” aktualizowane są przez operatorów zewnętrznych.

Wystarczy, że wprowadzą Państwo miejscowość, nazwę ulicy i numer posesji, a aplikacja wyszuka dzielnicowego, który dba o ten rejon. Dzielnicowych można wyszukiwać także po ich imionach i nazwiskach. Dla ułatwienia Państwu obsługi, w przypadku małych miejscowości, wystarczy wpisać samą nazwę miejscowości.

Dzięki aplikacji mogą Państwo odnaleźć najbliższą jednostkę Policji, sprawdzić jak nazywa się dzielnicowy, uzyskać pełne dane teleadresowe i połączyć się z nim jednym kliknięciem, jak też wysłać wiadomość e-mail.

Aplikację pobrać można pod poniższym adresem:

Dla urządzeń systemu Android

Dla urządzeń systemu iOS

asp. Krzysztof Pawlik

zastępca Oficera Prasowego 

Komendy Powiatowej Policji w Lubinie

Powrót na górę strony