Oszustwo na BLIKA! Sprawdź czy to faktycznie znajomy prosi o pożyczkę
"Opłacisz mi zamówienie blikiem"? Taką wiadomość na swój telefon otrzymała mieszkanka powiatu lubińskiego, która będąc pewna, że pomaga swojej mamie podała kod blik, zatwierdziła transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku i tym sposobem straciła 700 złotych. Przestrzegamy, aby nie podawać wygenerowanego kodu blik bez potwierdzenia np. telefonicznego, czy to faktycznie nasz znajomy czy osoba bliska prosi o pożyczkę.
Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik, zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu, oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.
Metodą „na Blika” została oszukana mieszkanka powiatu lubińskiego. Kobieta otrzymała wiadomość z prośbą o pożyczkę o treści: opłacisz mi zamówienie blikiem? i będąc pewna, że pomaga swojej mamie podała kod blik, zatwierdziła transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku i straciła 700 złotych.
Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:
- Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
- Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
- Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.
asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
Telefon: 601 974 322