Uważaj na oszustwa za pomocą kodów BLIK
Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne - na leki, zagubiona została torebka, zagubiony portfel, przerwa techniczna w banku, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie, trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.
Lubińscy policjanci otrzymali kolejne już zgłoszenia o oszustwach metodą na BLIK. Mieszkanka powiatu poinformowała mundurowych, że oszust włamał się na konto na portalu społecznościowym jej koleżanki, a następnie podszywając się pod nią skontaktował się poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. W ten sposób „fałszywa znajoma” doprowadziła zgłaszającą do utraty 800 złotych.
W podobny sposób, 400 złotych straciła zgłaszająca przestępstwo lubinianka, która na popularnej platformie zakupowej wystawiła do sprzedaży odzież, po czym skontaktowała się „klientka” wyrażająca chęć zakupu przedmiotu. W celu uwierzytelnienia swojej płatności za towar poprosiła o kod blik celem wykonania przelewu, w co też uwierzyła pokrzywdzona. Nie zerkając na to co zatwierdza lubinianka straciła ze swojego konta 400 złotych zamiast otrzymać płatność.
Oszustwo metodą na BLIK polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu” lub np. jak w tym drugim przypadku „klientowi”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
W ostatnich dniach do lubińskiej komendy Policji zgłosiło się kilkoro mieszkańców zgłaszając oszustwo lub jego próbę. Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa:
- Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np. gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.
- Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
- Nie należy podawać wygenerowanego kodu BLIK bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
Co radzą policjanci? Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu.
asp. szt. Krzysztof Pawlik
zastępca Oficera Prasowego
KPP w Lubinie