Bieżące informacje

Jeżeli dostaniesz wiadomość, że Twój znajomy prosi Cię o numer BLIK, uważaj! To może być oszustwo!

Data publikacji 12.11.2024

Lubińscy policjanci ostrzegają przed oszustwem metodą „Na BLIK-a”. W ostatnim czasie kolejne osoby powiadomiły funkcjonariuszy o kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Przypominamy, że oszuści podszywają się na portalach społecznościowych pod naszych znajomych lub rodzinę, prosząc nas o pożyczkę pieniędzy, zazwyczaj tłumacząc w wiadomości, że sprawa jest bardzo pilna. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej, okradają konto osoby oszukanej. Apelujemy, aby nikomu nie udostępniać danych do kont bankowych.

Do lubińskiej komendy zgłosiły się kolejne oszukane osoby. Jedna z nich straciła 2800 złotych, po tym jak oszust poprzez komunikator, napisał do 22-latka, podszywając się pod jego znajomego i poprosił o pilną pożyczkę i podanie kodu BLIK. Niestety pokrzywdzony nie zweryfikował, czy to faktycznie znana mu osoba napisała, w wyniku czego stracił swoje oszczędności.

Kolejna osoba oszukana to 68-letnia mieszkanka Lubina, która podobnie jak poprzednik, nie zweryfikowała z kim koresponduje. Myśląc, że pomaga córce, za którą podał się przestępca, przekazała kody BLIK. W ten sposób straciła 1600 złotych.

Na czym polega to oszustwo?

Przestępcy na portalach społecznościowych włamują się na konta znajomych czy bliskich i piszą, że pilnie potrzebują pieniędzy. Osoba podszywająca się pod naszego znajomego informuje, że jest w olbrzymich kłopotach finansowych i pilnie potrzebuje gotówki. Są oczywiście różne historie, jak na przykład, że stoi przy kasie i nie działa jego karta albo, że akurat jest przerwa techniczna w banku.

W takiej sytuacji nie działajmy w emocjach i nie ulegajmy presji rzekomych bliskich. Oszuści będą wymyślali najróżniejsze historie, np. zgubiony portfel, skradziona torebka, czy potrzeba wykupienia drogich leków, wszystko  po to, aby jak najszybciej okraść nas z pieniędzy.

Ponawiamy nasz apel o ostrożność. Nikomu nie udostępniajmy danych do kont bankowych. Jeśli mamy wątpliwości co do rzekomego bliskiego, najlepiej po prostu do niego osobiście zadzwonić i upewnić się, że pieniądze trafią do zaufanej nam osoby, a nie do przestępców, którzy każdego dnia, bez skrupułów, próbują wyłudzić nasze oszczędności.

asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer prasowy KPP w Lubinie

Telefon: 601974322

 

Powrót na górę strony