Uważajmy! Złodzieje i oszuści żerują na ludzkiej tragedii
Fałszywe wiadomości rzekomo od RCB, przejęcia kont na social mediach i fałszywe zbiórki - to tylko niektóre z możliwych oszustw w związku z występującą sytuacją powodziową. Zapoznaj się z zaleceniami przygotowanymi przez Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, aby uniknąć tych zagrożeń. Złodzieje przedstawiają się również jako pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej i pod pretekstem wypełnienia ankiety dotyczącej zgłaszania aktualnych potrzeb starają się dostać do mieszkania, gdzie - po odwróceniu uwagi swojej ofiary - dokonują kradzieży.
UWAGA na fałszywe wiadomości SMS, które oszuści rozsyłają podszywając się pod Alert RCB!
W wiadomościach tych umieszczone są linki, w które nie należy klikać!
Przypominamy, że prawdziwe Alerty RCB NIE ZAWIERAJĄ LINKÓW!
Aby upewnić się, że otrzymany Alert RCB jest autentyczny, możesz to zweryfikować poprzez:
- oficjalną stronę internetową Rządowego Centrum Bezpieczeństwa: https://www.gov.pl/web/rcb
- profile w mediach społecznościowych Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
Jeśli otrzymasz wiadomość, która wygląda jak Alert RCB, ale zawiera link lub budzi Twoje wątpliwości, prosimy, abyś nie klikał w odnośnik i nie odpowiadał na wiadomość.
Fałszywe zbiórki
W związku z pojawiającymi się informacjami o fałszywych zbiórkach, dotyczących pomocy powodzianom, apelujemy o szczególną ostrożność. Oszuści coraz częściej wykorzystują dramatyczne wydarzenia, aby wyłudzać pieniądze pod pozorem działań charytatywnych.
Co zrobić, aby uniknąć oszustwa:
- wspierać tylko oficjalne zbiórki organizowane przez znane i zaufane organizacje,
- weryfikuj strony internetowe oraz profile społecznościowe, na których publikowane są apele o pomoc (upewnij się, czy organizatorzy udostępniają swój kontakt np. telefon, mail),
- uważaj na podejrzane wiadomości e-mail, SMS-y lub komunikaty w mediach społecznościowych.
Pamiętaj!!! Twoja pomoc jest niezwykle cenna, ale warto upewnić się, że trafia do potrzebujących, a nie w ręce oszustów. W przypadku wątpliwości co do wiarygodności zbiórki, skontaktuj się bezpośrednio z organizatorami.
Przejęcia kont na mediach społecznościowych
Oszuści żerując na ludzkiej tragedii, w związku z sytuacją powodziową, próbują przejąć konta na profilach społecznościowych.
W tym celu przygotowują krzykliwy nagłówek ze zdjęciem, np. dziecka lub zwierzęcia w sytuacji zagrożenia. Do wpisu dołączony jest link, w który należy kliknąć i zalogować się podając swoje wrażliwe dane. Podanie tych danych na podstawionej stronie powoduje przejęcie naszych danych do logowania.
Pamiętaj! Jeśli jesteś już zalogowany na swoim koncie, nie ma konieczności ponownego logowania!
Nie podawaj loginu i hasła. Nie panikuj. Po prostu zamknij podejrzaną stronę.
Możesz też zgłosić ją do nas tutaj: https://incydent.cert.pl/
W przypadku fałszywych pracowników socjalnych - to uchroni Cię przed kradzieżą:
Zawsze powinniśmy poprosić o pokazanie legitymacji - każdy pracownik socjalny ją posiada i ma obowiązek wylegitymować się na żądanie osoby, której ma dotyczyć wywiad.
Warto też pamiętać, że każdy pracownik socjalny Ośrodka Pomocy Społecznej ma pod stałą opieką określony obszar i zwykle jest znany w środowisku sąsiedzkim. Jeśli pojawi się u nas osoba podająca się za pracownika MOPS CZY GOPS, możemy też poprosić o asystę sąsiada – to może powstrzymać potencjalnych oszustów.
Pracownik socjalny nigdy nie pobiera opłat od swoich klientów. Jego wizyta jest bezpłatna, nie może też żądać zaliczek za przyznane zasiłki lub usługi opiekuńcze. Jeśli domniemany „pracownik opieki” domaga się, by pokazać mu posiadaną gotówkę, dopytuje gdzie trzymamy cenne rzeczy – to znak, że mamy do czynienia z oszustem.
Złodzieje podszywający się pod pracowników różnych instytucji bardzo często stosują technikę odwrócenia uwagi, np. proszą o coś do picia. Gdy mieszkaniec robi w kuchni herbatę, oszust błyskawicznie przetrząsa jego szafy. Czasem zjawiają się dwie osoby – jedna zagaduje, a druga za plecami ofiary przestępstwa zabiera cenne rzeczy i pieniądze. Okradziona osoba może zauważyć ich brak wtedy, gdy oszust jest już daleko.
Nie mamy obowiązku wpuszczenia do mieszkania obcej, nieznanej nam osoby. Jeśli ktoś przedstawia się jako pracownik OPS, możemy odmówić jego wejścia w danym momencie i sprawdzić w Ośrodku Pomocy Społecznej, czy taka osoba jest tam zatrudniona i czy jej wizyta u nas była planowana.
asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
Telefon: 601 974 322