Bieżące informacje

Nie zweryfikowała, kto do niej napisał i straciła ponad 2 tysiące złotych

Data publikacji 13.09.2024

„Mamo, co za początek dnia. Zapisz sobie mój nowy numer telefonu, ponieważ uszkodziłam telefon…” – tak zaczęła się wiadomość, po której 48-latka przelała pieniądze na podany jej numer konta, myśląc, że napisała do niej jej córka. Ponawiamy apel o weryfikację, kto do nas pisze czy wysyła linki, prosząc o przelanie jakiejkolwiek sumy pieniędzy. Tylko w ten sposób możemy uchronić nasze oszczędności przed oszustami.

Do lubińskiej komendy Policji zgłosiła się mieszkanka miasta, która została oszukana i straciła ponad 2 tysiące złotych. Jak ustalili policjanci do 48-latki napisała osoba poddająca się za jej córkę i poprosiła o pożyczenie pieniędzy z uwagi na to, że uszkodziła telefon. Treść wiadomości nie wzbudził podejrzeń zgłaszającej: „Mamo, co za początek dnia, zapisz sobie mój nowy numer telefonu, ponieważ uszkodziłam telefon, problem mam nawet z kartą i nie mogę za nic zapłacić. Głupio mi prosić ale konto będę miała zablokowane do jutra, a muszę to opłacić…”.

Pokrzywdzona po kilku godzinach spotkała się z córką i wtedy wyszło na jaw, że to nie ona wysłała wiadomość, jej aparat nie jest uszkodzony i nie zmieniała numeru telefonu.

Metod oszustw jest wiele i są modyfikowane…ale zasady, którymi powinniśmy się kierować, aby nie stać się ofiarą oszustwa, są nieskomplikowane i proste.

Jak nie dać się oszukać?

• zadzwoń do osoby bliskiej, która rzekomo wpadła w kłopoty i potrzebuje pieniędzy. Krótka rozmowa może uchronić Cię przed utratą oszczędności życia.

• Pamiętaj też, że policja nigdy nie informuje o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie oraz nie prosi o pieniądze.

• Staraj się utrzymać emocje na wodzy i posłuchaj głosu rozsądku.

• Jeżeli odbierzesz podobny telefon, pamiętaj o środkach ostrożności:

• Nie przekazuj pieniędzy obcym osobom, nie pozostawiaj ich w wyznaczonych miejscach, ani nie przelewaj pieniędzy na wskazane konto bankowe czy też za pomocą tzw. szybkiego przelewu.

• Nie działaj w pośpiechu i nie podejmuj od razu pieniędzy z banku

• Jeżeli nie masz pewności, że zadzwonili oszuści, poradź się w tej sprawie znajomych, sąsiadów, rodziny czy policjanta – nr 112.

• Jeśli ktoś podaje się za funkcjonariusza Policji i żąda pieniędzy, rozłącz rozmowę, zadzwoń pod bezpłatny numer 112 i natychmiast poinformuj o takiej sytuacji.

Korzystaj z apeli policjantów i przekazuj swoją wiedzę znajomym, aby jak najmniej osób wpadło w pułapkę przestępców  

asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
Telefon: 601 974 322

 

 

 

Powrót na górę strony