Policjanci ostrzegają – kolejne oszustwa podczas sprzedaży przedmiotów. Przestępcy zmienili metodę…
Mimo tego, że Policja, media, instytucje finansowe i inne podmioty od dawna ostrzegają przed cyberprzestępcami, pokazując metody ich działania, wciąż wiele osób traci pieniądze w oszustwach internetowych. Jednym z popularnych sposobów wyłudzenia pieniędzy jest oszustwo podczas sprzedaży przedmiotów na portalach. Dwoje mieszkańców Lubina zostało oszukanych w ten sposób. Mężczyzna wystawił na sprzedaż rower dziecięcy, a kobieta buty. Otrzymali link, w który weszli, a po chwili zadzwonił do nich fałszywy pracownik banku. Aby w przyszłości uniknąć tego typu przestępstw, wyjaśniamy jak ochronić się przed takim atakiem.
Do lubińskiej komendy zgłosiło się dwoje mieszkańców powiatu lubińskiego, którzy poinformowali funkcjonariuszy o oszustwie na ich szkodę.
W pierwszym przypadku 35-latek wystawił na sprzedaż, na znanym portalu ogłoszeniowym, rower dziecięcy. Poprzez portal odezwała się do niego osoba „zainteresowana” kupnem roweru i na adres e-mail wysłała wiadomość z linkiem, potwierdzający dokonanie zakupu. Po przejściu w link mężczyzna otrzymał połączenie telefoniczne od mężczyzny podającego się za pracownika banku. W trakcie rozmowy pokrzywdzony podał 4 kody BLIK, tracąc w ten sposób 7700 złotych.
W drugim przypadku 34-latka chcąc sprzedać buty, wystawiła je na portalu. Również otrzymała link, który tym razem przekierował ją do fałszywej strony firmy kurierskiej, łudząco przypominającej tą oryginalną. Kobieta również podała kody BLIK i straciła 3100 złotych.
Pamiętaj!!! Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności.
Nie wchodź w żadne linki przesyłane przez nieznane Ci osoby i nie podawaj kodów BLIK!!!
Scenariusz ataków ze strony oszustów jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Policjanci przypominają, by nie podawać danych dostępowych do swoich kont czy kart. W przypadku oczekiwania na przelew nie są potrzebne informacje dotyczące PINU czy trzycyfrowego kodu, znajdującego się na odwrocie karty.
Na stronach banków, czy portali sprzedażowych wyświetlają się informacje, jak działają oszuści i czego nie należy robić, chcąc uchronić swoje pieniądze.
Zwracajmy uwagę na podsyłane linki do płatności, które tylko pozornie są wiarygodne. Graficznie strona może wyglądać na oryginalną. Jednak zwróćmy uwagę, czy są w nich przestawione lub dodane kropki, cyfry lub słowa w obcych językach, mające nas przekonać, że wchodzimy na stronę portalu ogłoszeniowego, banku czy firmy kurierskiej.
W razie wątpliwości zapytajmy inne osoby, czy korzystały z podobnych płatności i jak one wyglądały. To może uratować oszczędności zgromadzone na koncie.
asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
Telefon: 601 974 322