„Hej, podaj mi blika, bo u mnie apka w banku ma przerwę techniczną” – kolejna osoba oszukana
Przestępcy nie próżnują i nie śpią, co rusz wymyślają nowe metody oszustw, aby wyłudzić od nas jak największą sumę pieniędzy. Dlatego powinniśmy zachować czujność za każdym razem, gdy ktoś prosi nas o przekazanie pieniędzy lub kodu blik. Często przestępcy wykorzystują tę aplikację, prosząc nas o przekazanie 6-cyfrowego kodu, podszywając się pod naszych znajomych. Tak było w przypadku lubinianki. Cyberprzestępca najpierw włamał się na komunikator jej córki, a następnie rozsyłał wiadomości do jej rodziny i znajomych, prosząc o kod blik. Policjanci ostrzegają – bądźmy czujni i ostrożni!
Ze zgłoszenia wynikało, że lubinianka otrzymała od swojej córki wiadomość, za pośrednictwem komunikatora Messenger. Treść wiadomości brzmiała „Hej, podaj mi blika, bo u mnie apka w banku ma przerwę techniczną, bo muszę coś pilnie opłacić. Oddam do 30 minut”. 61-latka podała kod blik. Po krótkiej chwili z jej konta została ściągnięta kwota 468 złotych. Następnie pokrzywdzona otrzymała wiadomość od koleżanki córki, która poinformowała, że dostała dziwną wiadomość, a nie może się dodzwonić do córki zgłaszającej. Wysłała również zrzut z ekranu – i to była ta sama informacja, którą otrzymała 61-latka. Kobieta zadzwoniła wówczas do córki, która zaprzeczyła, by prosiła kogokolwiek o pożyczkę pieniędzy. Sprawdziła swój komunikator i okazało się, że nieznana osoba włamała się na jej konto i rozsyłała smsy tej samej treści do jej znajomych. Niestety jedna z koleżanek również podała kod blik i straciła 500 złotych.
Coraz częściej „cyberoszuści” na swoje ofiary wybierają osoby młode, korzystające z komunikatorów internetowych, bądź posiadających rachunki bankowe i obsługujących je poprzez aplikacje mobilne czy dostęp internetowy. Apelujemy o rozwagę i ostrożność w autoryzowaniu transakcji internetowych.
Internet niewątpliwie pełni dużą rolę w życiu każdego z nas. Nie zapominajmy, że w wirtualnym świecie są również oszuści, którzy bez skrupułów wykorzystają każdą okazję, aby nas okraść. Oszuści udają także policjantów, pracowników różnych instytucji oraz członków naszej rodziny.
Niezależnie od wieku czy statusu społecznego, każdy z nas powinien być bardziej ostrożny i przezorny. Jak wskazuje analiza zgłoszonych przypadków, schemat działania oszustów za każdym razem jest bardzo podobny. Nigdy nie podawajmy haseł, kodów do aplikacji, jeżeli w 100 procentach nie jesteśmy pewni, że pisze, bądź dzwoni do nas ktoś z rodziny, bądź znajomy. Bądźmy ostrożni, czytajmy komunikaty Policji, dzielmy się informacjami na temat oszustw, aby nie dochodziło do sytuacji, że cyberprzestępcy wyłudzają nasze oszczędności.
asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
Telefon: 601 974 322