Uwierzył oszustom, zainstalował na swoim telefonie aplikację zdalnego pulpitu i stracił ponad 15 tysięcy złotych
Pokrzywdzony 54-latek został oszukany w związku z inwestycjami w kryptowaluty. Oszust wykorzystując zaufanie pokrzywdzonego, wprowadził go w błąd, co do posiadanych środków finansowych stanowiących rzekomo wypracowany zysk. Na jego koncie miało być uzbieranych 7,5 tysiąca dolarów. Za namową fałszywego doradcy, senior zainstalował program do zdalnej obsługi pulpitu i przekazał kod dostępu. Oszust zdalnie z rachunku mężczyzny wyprowadził ponad 15 tysięcy złotych. Policjanci apelują o rozsądek i rozwagę. Nie instalujmy na swoich urządzeniach elektronicznych żadnych aplikacji i nie wchodźmy w żadne linki.
Pokrzywdzony 54-latek zgłosił się do policjantów i poinformował o dokonanym na jego szkodę oszustwie. W czasie rozmowy z funkcjonariuszami wyjaśnił, że zadzwonił do niego mężczyzna i powiedział, że zajmuje się inwestycjami w kryptowaluty. Oznajmił, że pokrzywdzony ma do odebrania 7,5 tysiąca dolarów, które rzekomo zarobił na tego typu inwestycjach. Odbiór tych pieniędzy był możliwy tylko po wcześniejszym zainstalowaniu aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. 54-latek zgodnie z instrukcją przekazaną przez telefonicznego doradcę na komputerze oraz telefonie zainstalował wskazane programy.
Po tym dzwoniący mężczyzna przejął kontrolę nad jego komputerem, uzyskał też dostęp do rachunku bankowego pokrzywdzonego. Dzwoniący zdalnie pokazał pokrzywdzonemu fałszywą stronę rachunku, na której widoczny był rzekomy przelew zarobionych na kryptowalucie środków. Senior na maila otrzymał również dokument w formie PDF w języku angielskim, potwierdzający rzekomo dokonanie przelewu zarobionych pieniędzy.
Po rozłączeniu rozmowy pokrzywdzony próbował załogować się na swój rachunek, jednak internetowy dostęp do konta został zablokowany. W bankach dowiedział się, że wydziały bezpieczeństwa zablokowały konta z uwagi na podejrzane transakcje. Mężczyzna dowiedział się również, że jego rachunek został „wyczyszczony”. Łącznie pokrzywdzony stracił 15 tysięcy złotych.
Apelujemy o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie usług finansowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby oraz prawdziwość celu kontaktu. Nie należy również ulegać namowom rozmówcy o zainstalowanie na swoim telefonie czy komputerze programu do zdalnej obsługi urządzenia. Oszuści często informują, że poprzez zainstalowanie takiego programu pomogą w przejściu przez trudny proces pozyskania środków finansowych lub wskazują, że będzie możliwość kontroli ich poczynań. Tego typu aplikacje są legalne i użyteczne – umożliwiają zdalny dostęp do wielu urządzeń, jednak niestety wykorzystywane są również przez oszustów, którym służą do przestępczej działalności. Instalując taki program obcej osobie, udostępniamy nasze dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych.
asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
Telefon: 601 974 322