Dzwonią do seniorów i pod pretekstem doręczenia listu, wyłudzają dane adresowe
Do komendy Powiatowej Policji w Lubinie zgłosili się seniorzy, którzy poinformowali o niepokojących telefonach od nieznanych osób. Jak wynikało z informacji przekazanych funkcjonariuszom, sposób działania sprawców był bardzo podobny i dotyczył listów poleconych, które miały być doręczone osobiście. Oszuści podawali się za policjantów, pracowników poczty, a także pracowników sklepu. Mówili, że adres na kopercie jest nieczytelny i prosili o zweryfikowanie danych i podanie prawidłowego miejsca zamieszkania. Na szczęście seniorzy zachowali czujność. Policjanci apelują o ostrożność i ograniczone zaufanie do osób, które wypytują nas o dane adresowe, posiadane oszczędności, konta bankowe, hasła do logowania, czy też dane osobowe.
Lubińscy policjanci odebrali kilka zgłoszeń od mieszkańców miasta, a wszystkie dotyczyły telefonów od osób podających się za policjantów z Komendy Powiatowej Policji w Lubinie, Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, pracowników poczty, a nawet sklepów. Sposób działania sprawców był podobny. Najpierw z seniorami kontaktował się rzekomy przedstawiciel instytucji w sprawie ustalenia dokładnego adresu ich zamieszkania.
W kilku przypadkach dzwoniący tłumaczył, że ma list polecony zaadresowany do seniorów i musi go doręczyć do rąk własnych. Z uwagi na to, że adres przesyłki był nieczytelny lub niedokładny, dlatego musi go zweryfikować, aby dostarczyć listy we właściwe miejsce. Po ustaleniu dokładnego adresu, rozmówca informował, że będzie w danym w mieszkaniu o określonej godzinie. Kiedy nikt się nie pojawił, lubinianie zorientowali się, że to może być próba oszustwa i wyłudzenia ich danych. Niektóre osoby od razu rozłączały się nie kontynuując rozmowy i nie podając żadnych danych, informując o całej sytuacji policjantów.
Takich przypadków na terenie Lubina funkcjonariusze odnotowali już kilka. Dlatego też apelujemy o ostrożność i ograniczone zaufanie do osób, które wypytują nas o nasze dane, a zawłaszcza o posiadane oszczędności, konta bankowe, hasła do logowania, czy też dane osobowe. Jesteśmy w stanie pokrzyżować plany oszustów, rozłączając się i nie podając żadnych informacji. A jeżeli mamy wątpliwości, zadzwońmy osobiście na telefon instytucji, z której rzekomo dzwoni nasz rozmówca.
asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
Telefon: 601 974 322