Bieżące informacje

Obiecał szybki zysk…skończyło się utratą 70 tysięcy złotych

Data publikacji 01.09.2023

Blisko 70 tysięcy złotych straciła mieszkanka Lubina, która w trakcie rozmowy z fałszywym brokerem giełdowym dała się skusić namową szybkiego zysku i pomnożenia swoich oszczędności. Za namową przestępcy zainstalowała aplikację zdalnego pulpitu, umożliwiającą sprawcy na przeglądanie jej telefonu, w tym również hasła do konta bankowego. Apelujemy!!! To już kolejne oszustwo. Nie wierzmy nikomu, kto dzwoni do nas i obiecuje szybki zysk, a dodatkowo namawia do instalowania jakichkolwiek aplikacji czy wchodzenia w przesłane linki. Może to się skończyć wyczyszczeniem naszego konta bankowego, bądź też zaciągnięcia kredytu na nasz koszt.

Do Komendy Powiatowej Policji w Lubinie zgłosiła się kolejna już osoba pokrzywdzona, która poinformowała, że w wyniku oszustwa straciła blisko 70 tysięcy złotych. Tym razem ofiarą bezwzględnego przestępcy padła 74 – letnia mieszkanka Lubina.

Kobieta poinformowała policjantów, że na stronie internetowej znalazła reklamę platformy inwestycyjnej. Wpisała swój numer telefonu i już tego samego dnia skontaktowała się z nią kobieta, która powiedziała, że jest menadżerką i przekaże numer telefonu do brokera giełdowego, który pomnoży oszczędności pokrzywdzonej.

Następnie do 74-latki zadzwonił mężczyzna, przedstawiając się za brokera giełdowego i zaoferował pomoc w inwestowaniu jej pieniędzy. Lubinianka początkowo miała wpłacić 800 złotych, na specjalnie utworzonym koncie, a mężczyzna miał obracać tą sumą i ją pomnażać. W trakcie rozmowy oszust namówił seniorkę do zainstalowania aplikacji anydesk (jest to aplikacja do zdalnego pulpitu), a następnie wykorzystując tę aplikację otrzymał dostęp do danych osobowych kobiety, loginu i hasła do jej konta. Sprawca przelał wszystkie oszczędności kobiety, a dodatkowo zaciągnął kredyt na jej szkodę. W sumie 74-latka straciła blisko 70 tysięcy złotych.  

Mechanizm działania oszustów publikujemy w celu ostrzeżenia potencjalnych ofiar przed pseudobrokerami. 

 Oto kilka zasad, o których powinniśmy pamiętać:

  • Należy kategorycznie odrzucać wszystkie oferty, w których składane są propozycje łatwego, szybkiego i dużego zarobku poprzez kryptowaluty i inne instrumenty,
  • Osoby, które nigdy nie zajmowały się inwestowaniem, w tym transakcjami kryptowalutowymi, nie wiedzą, jak działa taki produkt i ten rynek, nie mają wystarczającej wiedzy informatycznej pod żadnym pozorem nie mogą podejmować ofert płynących do nich drogą mailową czy telefoniczną, kierując się tylko chęcią osiągnięcia szybkiego zysku,
  •  Należy zapoznać się z tym, jak działają te instrumenty, w tym kryptowaluty i programy do obsługi zdalnego pulpitu. Jakakolwiek namowa przez „konsultanta” do zainstalowania programów powinna być powodem do zakończenia rozmowy,
  • Instalować należy tylko narzędzie wskazane przez bank i znajdujące się w jego ofercie, takie jak np. aplikacja mobilna na telefon do obsługi rachunku,
  • Każdy, kto mimo grożących niebezpieczeństw chce skorzystać z takich usług, musi dążyć do jak najgłębszej weryfikacji informacji przekazywanych przez konsultanta, np. uzyskać jego imię i nazwisko, nazwę, adres firmy, którą reprezentuje, adres e-mail, numer telefonu, na który można do nich zadzwonić, dane przełożonego konsultanta, poprosić o dane np. z ewidencji działalności gospodarczej, nr REGON, NIP, dane z KRS. Na uzyskane numery telefonów należy oddzwonić, potwierdzić kto odbierze, poprosić o przesłanie dokumentów dotyczących oferty na maila,
  • Nie należy się zgadzać się na współpracę po pierwszym kontakcie. Trzeba dać sobie czas na przemyślenie i sprawdzić uzyskane informacje np. na stronach Komisji Nadzoru Finansowego, porozmawiać z konsultantem w swoim banku, skontaktować się z Policją i poprosić o pomoc w weryfikacji informacji o ofercie, czy po prostu sprawdzić informacje w Internecie, np. na stronach o bezpieczeństwie internetowym,
  • Nie należy udzielać informacji na temat dostępu do naszego konta, danych do logowania, danych autoryzacyjnych operacji bankowych i naszych danych osobowych żadnej postronnej osobie.

Pamiętajmy, że to my sami jesteśmy w pierwszej kolejności odpowiedzialni za swoje bezpieczeństwo i prawidłowe zabezpieczenie swojego mienia!

asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
Telefon: 601 974 322

 

Powrót na górę strony